Kubb

Dat de Voskes bezige bijtjes zijn, is een open deur intrappen.

Naast badminton spelen we af en toe nog andere spelletjes.
Daarom hebben enkele leden het Kubb-spel aangeschaft.

KubbKubb is een buitenspel met als doel het omvergooien van houten blokken door er houten stokken tegenaan te gooien. Het woord “Kubb” betekent “houten blok” in het Gotlands dialect van het Zweeds. Kubb kan kort worden omschreven als een combinatie van bowling, horseshoes, en schaken.

De regels variëren per land en regio, maar het doel van het spel is altijd om de koning omver te gooien voordat de tegenpartij dat doet. Dit, in combinatie met de grote hoeveelheid strategie die kan worden toegepast door de spelers, heeft ertoe geleid dat sommige spelers en kubbfans het spel de bijnaam “Vikings schaken” hebben gegeven.

Het spel kan binnen dertig seconden gespeeld zijn, maar kan ook uren duren. Ook kan het worden gespeeld op diverse ondergronden, zoals zand, beton of gras en zelfs op sneeuw.

Attributen

Inhoud: 1 koning, 10 torens, 6 werpstokken, 4 hoekstokjes

Doel van het spel

Alle torens van de tegenpartij omgooien en vervolgens de koning

Voorbereidingen

Begin met het uitlijnen van het speelveld d.m.v. de hoekstokjes. De beste maten hiervoor zijn 10 meter in de lengte en 5 meter in de breedte. Plaats de koning in het midden en de torens (vijf voor elk team) om de meter op de breedte van de basislijn.

De partij die een werpstok het dichtst bij de koning gooit, begint. De koning mag niet geraakt worden!

Hoe te spelen?

Beurt 1, team 1 werpt.  De eerste werper kiest een plaats op zijn/haar basislijn. De werpstokken dienen onderhands gegooid te worden. Team 1 gooit zijn werpstokken op de torens van de tegenstander. Elke toren die omgegooid wordt, verandert in een ridder. Wanneer de zes stokken gegooid zijn, gaat de beurt over naar team 2.

Beurt 1, team 2 werpt. Team 2 werpt zijn zojuist omgegooide torens – indien aanwezig – in het vak van team 1. Per ridder zijn hier twee pogingen voor. Slaagt een team er niet in om een ridder in het vak van de tegenstander te gooien, dan mag de tegenstander de ridder plaatsen waar het zelf wil. Voorwaarde hiervoor is dat de ridder één stoklengte van de koning staat. Als de ridders gegooid zijn en in het vak van de tegenpartij beland zijn, worden ze rechtop geplaatst.

Nadat de ridders op deze manier geplaatst zijn, moet team 2 deze ridders eerst omgooien alvorens op de torens van team 1 te gooien. Als team 2 alle werpstokken heeft gegooid, begint beurt 2 met team 1.

Als een team er niet in slaagt om in een beurt alle ridders om te gooien, dan mag de tegenpartij zijn basislijn naar voren verplaatsen, ter hoogte van de eerste ridder. Zodra die ridder omgegooid wordt, verplaatst de basislijn naar de originele positie.

Als alle torens en ridders omvergegooid zijn, moet de koning omgegooid worden om het spel te winnen. Er mag pas op de koning gegooid worden als een speler minstens twee stokken over heeft. Dit om te voorkomen dat het spel in de eerste beurt al afgelopen is.

Enkele overige punten:

  • Gooien gebeurt altijd van de basislijn
  • Gooien gebeurt altijd onderhands
  • Indien er een toren omvergegooid wordt terwijl er nog ridder(s) stonden, dan wordt de toren weer rechtop gezet.
  • Wordt de koning omvergegooid voordat alle torens of ridders weg zijn, verliest degene die de koning omgegooid heeft.